هیات جودو  و دفاع شخصی شهرستان بروجرد
هیات جودو  و دفاع شخصی شهرستان بروجرد

هیات جودو و دفاع شخصی شهرستان بروجرد

جودو برای همه

5 درسی که از ژاپنی ها باید آموخت

5درسی که از ژاپنی ها باید آموخت

جودو هنر رزمی متعلق به ژاپنی هاست و برای پیشرفت در آن باید به استایل اصیل خودش نزدیک شد حال بدین مناسبت که تیم ژاپن در بازیهای المپیک ریو 2016 مقدرانه به مقام قهرمانی دست یافت باید خصوصیات آنها را بررسی کرد و به تفاوت های که با ما دارند پی برد تا بلکه سبب شود جودوی کشور از رکود خارج گردد.

 

وضعیت اخلاق در ژاپن و ایران

به نحوه نشستن جودوکار و متن نوشته شده دقت کنید!

به نحوه نشستن جودوکار و متن نوشته شده دقت کنید!

ژاپنی ها جزء مودب ترین مردم جهان هستند ادب آنها منحصر به استاد و داور و حریف نیست بلکه به دوجو و محل تمرین شان نیز احترام ویژه ای می گذارند، کوچک ترین بی ادبی با تنبیه و برخورد شدید همراه هست. اما در سرزمینی با پشتوانه 2500 سال فرهنگ و تمدن این ارزشها نادیده گرفته می شود.

جایی که احترام گذاشتن به پیشکسوتان و اساتید کمرنگ شده رعایت اخلاق نسبت به داور و حریف توقع بی موردی است. حال کتک زدن داور! عربده کشی وسط تاتامی! که جای خود را دارد.

 

 

وضعیت تمرین در ژاپن و ایران

کسی که جودوگی پوشیده و در محیط دوجو حاضر می شود یعنی آماده تمرین کردن است البته این چیزی هست که در میان جودوکاران ژاپنی رواج دارد اما در استایل وطنی بیشتر از آنکه تمرین مَد نظر باشد امور مهمتری اعم از مسائل مذهبی، اقتصادی، سیاسی و …. وجود دارد که در لابلای آن می توان کمی هم تمرین نمود!

دقت کنید حتی حرف زدن بی مورد راجب جودو و تکنیک های آن در وسط تمرین نه تنها درست نیست بلکه کاری اشتباه قلمداد می شود، زیرا اولاً عموم ورزشکاران علاقه ای به مباحث تئوری ندارند! ثانیاً دانستن مسائل کلامی مرتبط با جودو نقایص فنی ورزشکار را مرتفع نمی کند.

 

وضعیت بهداشت در ژاپن و ایران

کودکان ژاپنی در حال تمیز کردن کودوکان جودو

کودکان ژاپنی در حال تمیز کردن کودوکان جودو

بهداشت فردی و اجتماعی یک وظیفه عمومی در ژاپن محسوب می گردد، از اینرو آنها تمیز کردن دوجو را عار نمی دانند درست برخلاف چیزی که در ایران رایج است. مردم ما بیشتر ترجیح می دهند که هزینه نداشتن این روحیه را ولو اینکه غیرمستقیم باشد بپردازند.

در تفکر غالب ایرانیان بهداشت تنها منحصر به محیط منزل است ولی مسئول نظافت اجتماع دیگرانند، بر همین اساس فکر می کنند چون شهریه می دهند یا در مکان دولتی هستند دیگر نباید نسبت به رعایت بهداشت حساسیت بخرج داد. حال دفعه بعدی که به محل تمرین مراجعه نمودید به چرک تاتامی، مو زائد و چسب مستعمل موجود در سالن دقت کنید! بوی گند و مشمئز کننده بدن و لباس تمرینی ورزشکاران که جای خود دارد!

 

وضعیت قهرمان پروری در ژاپن و ایران

در ژاپن پس از کشف استعداد با برگزاری مسابقات متعدد جودوکاران را برای 2 الی 3 المپیک آینده آماده می کند، اما در ایران که فاقد سیستم استعدادیابی مناسب است از دل مسابقات کشتی و چوخه و … جودوکار بیرون می کشدند، زیرا که هدف رساندن ورزشکار به المپیک پیش رو هست.

 

وضعیت برخورد با قهرمانان در ژاپن و ایران

هنگامی که یکی از قهرمانان ژاپن با دنیای قهرمانی خداحافظی کرد، جایگاه اجتماعی اش تزلزل نمی یابد و مسئولیتی درخور شأن و تخصص اش دریافت می کند ولی رفتار ایرانیان با قهرمانانشان استثنایی است چرا که آنها حتی در دوران فعالیت حرفه ای خود به درستی مورد تکریم قرار نمی گیرند حال رفتارهای ناشایستی که بعدها می بینند بماند.

برای درک بهتر، برخورد ژاپنی ها با کوسی اینوئه و برخورد ایرانی ها با آرش میراسماعیلی را مقایسه نمایید، اینوئه بعد از کنار گذاشتن ورزش حرفه ای در کسوت مربی تجربیات خودش را به جودوکاران ژاپنی انتقال داد و اکنون در جایگاه سرمربی تیم ملی این کشور قرار دارد اما میراسماعیلی ابتدا مورد بی احترامی مسئولان وقت قرار گرفت و اکنون همه کاره فدراسیون جودو شده!

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.