X
تبلیغات
رایتل

هیات جودو ، جوجیتسو و کوراش شهرستان بروجرد 武道 judo

جودو برای همه

عکس العمل در جودو

عکس العمل در جودو

به گزارش روابط عمومی فدراسیون جودو و کوراش، استاد رضا مدنی ، رئیس کمیته مربیان فدراسیون جدیدترین مقله آموزشی خود را ارائه داد.

عکس العمل یکی از مولفه های تاثیر گذار در رشته ورزشی جودو است و اصولا براساس این مولفه است که فنون کایشی وازا طراحی شده اند.

برای مثال، اوچی گایش زمانی اجرا می شود که توری (اجرا کننده) تکنیک اوچی گاری را اجرا می کند و براساس اجرای این تکنیک است که اوچی گایش از طرف اوکه (دریافت کننده) اجرا می شود.

اگر این فرایند را از نظر زمانی تجزیه و تحلیل کنیم، می توانیم یک زمان را برای اجرای فن اوچی گاری اختصاص بدهیم و آن را زمان شدت فعالیت بنامیم و آن مدت زمانی است که توری صرف اجرای این تکنیک می کند و زمان دیگری را برای اجرای فن اوچی گایش در نظر بگیریم و آن را زمان عکس العمل بنامیم.

دکتر عباسعلی گائینی و دکتر حمید رجبی در کتاب آمادگی جسمانی عکس العمل را این گونه تعریف می کنند.

زمان عکس العمل

عکس العمل یکی از اجزای سرعت و به مفهوم زمان مورد نیاز برای ایجاد یک پاسخ فیزیولوژیکی یا مکانیکی دقیق و مناسب به یک محرک خارجی است، پس در این فرایند کلی دو زمان متفاوت داریم 

1-    زمان شدت فعالیت

2-   زمان عکس العمل

(1): اگر زمان شدت فعالیت کوتاه تر از زمان عکس العمل باشد اجرای فن اوچی گاری می تواند با موفقیت همراه باشد.

(2): برعکس اگر زمان عکس العمل کوتاه تر از زمان شدت فعالیت باشد ، اجرای فن اوچی گایش از طرف دریافت کنند فن (اوکه) امکان پذیر است.

آزمون عکس العمل کلی بدن در مقابل یک محرک

الف: هدف: زمان عکس العمل افراد عمدتا وراثتی و ژنتیکی است اما ورزشکار می تواند با تمرینات مداوم و و اصولی زمان عکس العمل خود را بهبود بخشد ناگفته نماند یک نرمش مناسب و اصولی قبل برگزاری یک تمرین و یا مسابقه می تواند در کاهش زمان عکس العمل نقش تاثیرپذیری داشته باشد.

ب: وسایل و تجهیزات مورد نیاز:

1-    دستگاه اندازه گیری زمان عکس العمل

2-   سالن سرپوشیده جودو  ساکت و آرام

3-  خودکار و برگه ثبت نتایج حاصله

پ: اجرا: ورزشکار روی سطح و صفحه دستگاهی که در چهار یا هشت جهت او لامپ هایی وجود دارد می ایستد مسافت کلیه چراغها تا ورزشکار به یک اندازه است.

با روشن شدن یکی از لامپ های راهنما که در اطراف او قراردارد به سمت آن چراغ پرش می کند ، فاصله زمانی بین مشاهده روشن شدن لامپ و پرش ورزشکار به روی صفحه مخصوص پرش به عنوان زمان عکس العمل کل بدن روی صفحه دیجیتالی نمایش داده می شود .

بدیهی است هر چه زمان عکس العمل کمتر باشد آمادگی ورزشکار بالاتر است ، لازم به توضیح است که نحوه روشن کردن چراغها باید طوری باشد که ورزشکار از آن بی اطلاع باشد. به عبارت دیگر ورزشکار نباید ترتیب روشن شدن و خاموش شدن چراغها را از قبل بداند ، بر همین اساس، لازم است بین کلید انتخاب دستگاه و دید ورزشکار مانعی وجود داشته باشد.

ت: ارزشیابی: زمان اجرای ورزشکار برحسب ثانیه و صدم ثانیه محاسبه شده و در صورتی که این آزمون به صورت یک تمرین زمانبندی شده در برنامه تمرینی طولانی مدت وی به اجرا درآید میزان پیشرفت و کارآیی او افزایش خواهد یافت.

یک روش تمرینی برای افزایش سرعت عکس العمل

جودوکار مورد نظر ما در وسط دایره ای به قطر چهار متر می ایستد ، چهار یا شش نفر از دیگر جودوکاران هم پیرامون دایره می ایستند؛ هرکدام از آنها به صورت نامنظم و بدون اطلاع قبلی با زدن کف دست های خود به هم و تولید صدا ، ورزشکار را وادار می کنند سمت آنها پرش نماید.

این روش خوبی برای تقویت سیستم اعصاب مرکزی و کاهش زمان عکس العمل می باشد.

منبع:فدراسیون جودو

تاریخ ارسال: شنبه 3 مهر 1395 ساعت 23:13 | چاپ مطلب
نظرات (0)
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.